Halle en zijn inwoners.

Ik woon in Halle sinds een paar jaar, en ik ben heel tevreden. Althans, toch meer dan ik dacht.

Toen ik er ben komen wonen, heb ik al mijn vrienden achtergelaten. Die heb ik in het begin enorm gemist, nu nog steeds trouwens, maar als je vrouw in Halle toffe vrienden heeft dan ben je snel ingeburgerd.

En trouwens, die (school) vrienden van mij waren toen al bezig over huisje-tuintje-kindje(s) en het bijpassend meubilair, wat mij op dat moment toch zo niet lag.

Wat ik nog het meeste mis aan mijn vroeger verblijfplaats zijn de terrasjes en de jonge studentinnen die laveren in hun beste see-me kledij. Dat heb je veel minder in Halle.

Curiosum : In Halle dragen trouwens bijna alle vrouwen broeken, en geen rokjes of jurken of ander benen-tentoonstellend appareil.

De eerste jaren in Halle waren zeker een enorm plezier. Vooral de manier waarop de Hallenaren feest (ahum : KARNAVAL) vieren doet deugd, Halle doet er alles aan om te vieren en hoe. Alhoewel dat ik van oudere Hallenaren hoor dat ‘het vroeger toch allemaal beter was’. Maar ja, dat hoor je overal van mensen die ouder zijn dan je, vind ik.

Totdat natuurlijk, na een tijdje, je aan de kindjes begint. En dan opeens zie je al die lokale vrienden verwateren – niet verdwijnen, maar ja, ze hebben nog geen kindjes, en zij gaan nog uit en jij zit thuis met een snottebel op je arm.

En opeens zie je ze minder en minder en minder en ben je meer op je gezin aangewezen. Dan is het soms wel eenzaam, als je niet kan bellen om eens een pint te gaan drinken, want je weet gewoon dat je sowieso al slaap te kort komt en je het niet kunt veroorloven om eens een nachtje te gaan doorzakken.

Het *kan* natuurlijk ook aan mijn ietwat asociale kant liggen… en wie weet was het ook wel zo geweest als ik in mijn buurt van vroeger was gebleven.

Enfin, soit.

Toch nog een ding dat mij is opgevallen : veel van de winkeliers van Halle zijn ongelooflijk brutale vlegels die je precies enkel iets zouden verkopen omdat *zij* het willen, en niet omdat jij het wil kopen. Je krijgt een kort ‘ja’ of ‘nee’ op een open vraag voor meer uitleg, of ze zien je niet staan, of ze behandelen je als een stuk vullis.

Op mijn vraag in een winkel in de Basiliekstraat of ik nog een stuk (waarde : over de 100 euro) zou kunnen omruilen na aankoop omdat het over een kado ging was het antwoord ‘Liever Niet’. In de Hodé op de beestemarkt wordt bij sluitingsuur je toegeroepen dat de winkel sluit, met een blik van ‘laat alles vallen en ga hier direkt buiten’. Wow.

Natuurlijk niet overal : bij Decotex (parochie Sint-Rochus) zijn ze bijvoorbeeld heel vriendelijk, ook zo in andere winkels. Maar het is mij als relatief recente nieuwkomer opgevallen dat het merendeel van de winkeliers *niet* zo was.

Ik ben trouwens niet de enige die dat is opgevallen – er zijn nog inwijkelingen die hier ook zo over denken.

Recentelijk is hier toch nog enige kentering in gekomen – met de invloed van Franstaligen in de gemeenten (waar ik trouwens ook een post aan wil besteden) zijn er een aantal winkels bijgekomen, en deze hebben over het algemeen nieuw personeel in dienst dat én tweetalig is én vriendelijker is.

2 comments

  1. Even een kleine opmerking bij deze post. Je vermeld deelgemeente Sint-Rochus, toch wil ik er op wijzen dat Sint-Rochus een wijk is en geen deelgemeente. Sint-Rochus heeft nl hetzelfde postnummer dan Halle nl 1500, niet zoals Buizingen die wel een deelgemeente is. Verder wil ik nog even kwijt dat ik je blog een goed initiatief vind en dat er gerust wat meer Hallenaren in de blogosfeer mogen stappen.

  2. Je hebt natuurlijk volledig gelijk – Sint-Rochus is een aparte parochie, maar geen deelgemeente, bij deze aangepast. Bedankt voor de correctie !

    Dank je voor de aanmoediging, deze blog is vooral een uitlaatklep voor mij, maar het doet deugd om te weten dat hij gelezen wordt !

    Jouw blog is trouwens ook niet mis !

Geef een reactie

