Verkiezingen op 10 juni

Getverrrrr !

Zowel mijn vrouw als ik hebben een convocatie gekregen om als bijzitter respectievelijk plaatsvervangend bijzitter stemmen komen te tellen. Dat is nu al de laatste 7 of 8 jaar zo : iedere keer dat er gestemd moet worden, krijgen wij een uitnodiging om te zitten of om stemmen te tellen. De eerste keer of twee was dat nog mogelijk, maar ondertussen hebben we kinderen, dus das niet exact evident om opvang te vinden.

De voorlaatste keer heeft mijn vrouw ons kindje (toen hadden we er nog maar 1) zelfs meegenomen gezien we geen opvang hadden. Inbegrepen het muzikale orgel om hem bezig te houden. De voorzitter was not amused, en vroeg waarom ik niet kon op ons kindje passen. Waarop mijn vrouw poeslief antwoordde dat ik ook opgeroepen was. Ah. In dat geval mag u gaan mevrouw.

🙂

Het is weer hetzelfde probleem als altijd – geen overzicht. Heel waarschijnlijk hebben ze totaal geen idee van onze (en anderen) hun gezins situatie, en sturen ze gewoon een brief naar alle mensen met ‘bediende’ of ‘leraar’ op hun identiteitskaart . Ik zou verwacht hebben dat ze een correlatie zouden doen op onze adres en gezins situatie, zodat er indien er kinderen zijn, er slechts 1 van de 2 ouders moet komen, maar das waarschijnlijk een idee of een database query te veel.

Blijkbaar doen we het goed, want ze komen altijd terug. De eerste keer doe je mee omdat het nieuw is, de tweede keer denk je ‘och waarom niet nog eens’, de derde keer dat het de laatste keer is, en vanaf de vierde keer ben je het beu en begin je je af te vragen waarom ze toch altijd bij jullie uitkomen.

Je kan het maar beter ook goed doen, dat stemmen tellen, want anders zit je daar van ’s morgens to ’s avonds laat. Als je een goede voorzitter hebt kan dat stemmen tellen nog redelijk vlug lopen, weg om 17 uur. Maar als je er daar eentje aantreft die van toeten nog blazen weet heeft en zelfs zijn cursus niet is gaan volgen, dan kan je maar beter een thermos en boterhammekes meenemen. Mijn vrouw is al eens om 9 uur ’s avonds thuis gekomen.
Het probleem is dat je niet weet wat je krijgt – als ik wist dat ik met dezelfde personen als vorig jaar zou werken, dan zou ik het mischien nog overwegen, maar nu met die nieuwe wetgeving waarop je zelfs niet ziet wie je voorzitter is ?

No way, not anymore.

Er bestaan verscheidene legale oplossingen :

  • ga een weekendje weg – bvb een lang weekend in het Zwarte Woud of waarom niet, Barcelona ! Mischien dat ze na de xde keer het wel snappen, dat je je aandeel voor de Belgische overheid wel geleverd hebt, en dat ze wel eens een andere mogen lastig vallen. Zie wel dat je het kan bewijzen !
  • vind werk waarop je op zondag moet gaan werken en vraag ze om een attest te leveren.
  • zet u zelve op de te verkiezen lijst – van ze leven nadien geen last meer !

Een oplossing die ik denk ook wel zou kunnen werken : betaal de stemmentellers een pak meer, verzorg ze een beetje beter (de laatste keer had gans de zaal allemaal broodjes vis sla !! Bwerk!) en ronsel ze in de kranten met een oproep.

7 comments

  1. Beste Ambetanterik!
    Per toeval ben ik op uw website terecht gekomen. Ik las dat u weer moet bijzitten en als ik het goed begrijp in Sint-Genesius-Rode? Indien dit het geval is heb ik een beetje een brutale vraag; ik werk daar momenteel en wil graag een analyse maken van de verkiezingen en hoe mensen deze ervaren, zou u het leuk vinden om mee te werken?

  2. Ik zou wel willen, maar ik was het echt wel beu, dus heb ik toch mijn toevlucht genomen tot mijn werk – men heeft mij daar, echtes wares, echt dringend nodig… Attest gestuurd en bewijs van ontvangst gekregen.

    Dus ik zal er op 10 juni enkel bij zijn om te stemmen, niet om te tellen – oef.

    Zoek je mensen die enkel in Rode gaan tellen ? Of anderen ?

  3. Als het Halle was geweest, dan had mogelijks mijn vrouw kunnen helpen, maar ik heb haar ondertussen gepolst en ze was niet echt geinteresseerd.
    Sorry hoor, anders het klonk wel interessant.
    Net gehoord dat ze in Brussel 150 euro vangen voor te komen zitten – das pas een mooi bedrag, een pak meer dan ze in Halle betalen !
    11

Geef een reactie

