Fietsen in het donker – levensgevaarlijk.

Soms en soms wel meer en meer voel ik mij een oude man worden. Zo eentje die altijd wel een opmerking op iets te geven heeft, a grumpy old man.

En ik snap nu waarom ze zo zijn : ze kunnen gewoon niet anders, het is in hun wezen ingekropen. Ze zijn tijdens hun ganse leven altijd maar braaf geweest, nooit gemord, altijd hunne kak ingehouden, nooit zomaar hun gedacht gezegd zonder eens er twee keer over gewikt en gewogen te hebben.

En dan breekt er iets. Het is genoeg. En nu zeg ik wat ik denk. En trouwens, vandaar deze blog voor mij, als uitlaatklep.

Zo ook deze avond. Ik ben vandaag bij valavond, rond 17u30 dus het was al donker, de stad ingewandeld, en heb eventjes de fietsers geteld : die met hun licht aan en die met hun licht uit. 2 op 5 hadden hun licht aan, de andere 3 dus niet. Sommigen hebben zelfs geen licht !!! Om nog niet te spreken van alternatieven zoals reflectoren in de wielen of lichtgevende vestjes.

En diegenen zonder fietslicht aan waren allen jonge gasten. En nee, dit is niet de eerste keer, het is al maandèn, sinds oktober eigenlijk, dat het me opvalt hoeveel jonge mensen wel zonder licht rondrijden. Controleert men dit dan niet in Halle ?

Als grumpy old man die kinderen heeft, vind ik het dan mijn verantwoordelijkheid om hierover iets te zeggen. Niet in hun gezicht, ik ben niet zot, een djoef op de muile wordt tegenwoordig al snel gegeven. Maar het wringt toch, en daarom, daarom deze schreeuwbede :

ALS JE MET DE FIETS RIJDT EN HET IS DONKER, ZET DAN AUB UW LICHT AAN !!

Zo zullen er minder mensen traumas hebben dat ze je overreden hebben tot spijs.
Zo ben je beter zichtbaar zijn en hebben wij tenminste een kans om je te ontwijken.
Zo zul je je ouders het plezier geven hun kinderen nog even langer te mogen zien.
Zo heb je minder kans om in een rolstoel belanden.

Wat denk je ? Een kleine actie die veel voor je kan veranderen, in de rest van je leven. Ik vraag je niet om alla Urbanus uzelve een zwaailicht op uw kop te monteren, ik vraag enkel dat je je wat meer zichtbaar maakt.

Natuurlijk ben jij Unbreakable, natuurlijk zal dit niet ofte nooit voorkomen met je, maar toch, doe het dan niet voor jezelf, maar voor ons.

Please ?

[Update : ik ben toch niet de enige die denkt dat de fietsers ook plichten hebben]

Geef een reactie

