Kermis speelgoed : chinese kwaliteit = brol kwaliteit

De laaste paar jaren ben ik een expert geworden in het repareren van kermis speelgoed. Soms is er speelgoed bij dat zelfs gerepareerd moet worden voor je ermee kan spelen. Dat speelgoed komt voor meer dan 99% van China, en het is bijna altijd, wat zeg ik, het is ALTIJD brol. Ah ja, die foorkramers zijn ook niet op hun gat gevallen, hoe goedkoper ze het kunnen kopen, hoe meer winst ze overhouden.

Plastiek dat slecht geverfd is, met scheef gekleefde stickers op, in gerecycleerde, dichtgeplakte kartonnen dozen met een engels opschrift dat vertaald is geweest door iemand die ooit 3 woorden engels geleerd heeft :

  • New Plane forms on you !
  • Totally natural toy to grow !
  • Life-real toy !

Opschriften zoals deze doen al direct alarmlichten knipperen bij mij. En dan thuis : doos opendoen, talloze ijzerdraadjes loskrijgen, batterijen erin en dan die beteuterde blik in de ogen van mijn kind als het speelgoed niet werkt.

Vorig jaar hadden we zo op de kermis een “bliksem mcqueen” auto met afstandsbediening (met draad) verkregen die met geen centimeter vooruit reed. Of achteruit. Het chassis was zo schabouwelijk in elkaar gezet dat de banden vastgedrukt zaten tegen het chassis. Het heeft me een uur gekost met een gekarteld mes en schroevendraaier om het ding zo te maken dat de wielen vrij stonden.

Voor Kerstmis hadden we een trein bij de Colruyt gekozen, het laatste exemplaar, 39 euro. Ik had kunnen weten dat je voor zo’n kleine prijs geen monstertrein kunt kopen. En nu weet ik ook waarom Colruyt de verkoop hiervan stop zette : t’is “chinesen brol”.

De mobiele kraan die erbij was werkte, maar de trein die alles moest trekken niet. Nochthans werkte het motortje, ik hoorde het draaien. Na grondig onderzoek kon ik enkel vaststellen dat de onderdelen net iets te ver uit elkaar lagen, en dus de overbreng van de krachten van het motortje op de wielen er net naast lagen… Deze werd dan omgeruild (ze hadden er toch nog in stock !) waar het nog erger was : de trein werkte weeral niet, maar nu deed de kraan het ook al niet meer, ze werd alleen zeer warm als je er batterijen inzette, wat mij deed denken aan kortsluiting (ik moest denken aan Jo Lernout met zijn uitvinding, die ook iets teveel bespaard had).

Ik heb uiteindelijk een omruil gedaan en met het geld iets van lego gekocht. Onze jongen was er zeer blij mee.

De regel die hier doorkomt : Goed speelgoed kost geld.

En dan vergeet ik natuurlijk totaal de andere kant van dit brol speelgoed : de slaven die dit gemaakt hebben in zeer slechte werkomstandigheden, voor een peulschil. Door dit rechtstreeks of onrechtstreeks te kopen houd je dit in stand. Iets waar wij zeer lichtzinnig over heen gaan, vind ik. En die wij, daar hoor ik ook af en toe bij…

2 comments

Geef een reactie

